Even leek het erop dat de stekker uit Autorai 2009 zou worden getrokken. BMW
en Daihatsu hadden aangegeven dat de standbouwkosten te hoog opliepen,
waardoor ze niet mee wilden doen.

Hierop stak Autorai de koppen bij elkaar en bedacht een nieuwe, goedkopere
opzet. De dure, exclusieve standbouw maakt hierdoor volgend jaar plaats voor
grauwe uniformiteit.

Boodschappenauto’s
Zo zullen er op de Autorai 2009 geen afzonderlijke merkenstands zijn. Bij het
nieuwe concept worden de boodschappenauto’s bij de boodschappenauto’s
ingedeeld, en staan alle stoere mannenwagens op een rijtje naast elkaar.

Kortom: de merken worden door elkaar gegooid en de autotypes bij elkaar
geplaatst.

De bezoeker hoeft niet bang te zijn dat Autorai 2009 eruit komt te zien als
een suffe tweedehands autodealer, waar verschillende occassions voor een
habbekrats staan uitgestald op het weiland van boer Piet.

'A brand new experience', dat wordt de benadering van de nieuwe opzet. En
zoals het er nu naar uitziet zal het inderdaad een gloednieuwe, ietwat
flauwe ervaring worden.

Kosten drukken
Met de nieuwe opzet is het als importeur niet mogelijk te concurreren op het
gebied van standbouw. De Autorai voorziet zelf in de verzorging van
uniformiteit, zoals bij de merkenlounge en de informatiebalies van de
verschillende merken, die er allemaal hetzelfde uitzien.

Het voordeel voor exposanten is dat daarmee de totale standbouwkosten, die
anders ruimschoots zouden uitkomen op anderhalf miljoen euro, aanzienlijk
worden verlaagd. De nieuwe opzet bespaart ook de bezoeker een hoop tijd; de
jonge, rijke single kan de stand 'Family & Travel' in zijn geheel
overslaan en direct doorlopen naar de sportauto's.

Geen beursdebutant
Maar is iedereen gelukkig met de nieuwe opzet? Nee. Infiniti, het merken dat
met veel bombarie als beursdebutant was aangekondigd, zal niet op de beurs
verschijnen.

Infiniti, het luxe-merk van Nissan, was van plan flink uit te pakken met de
introductie van de nieuwste auto voor het grote Nederlandse publiek. Het was
zelfs bereid de volle mep daarvoor neer te leggen, maar in het huidige
concept is dat niet mogelijk.

"We willen ons op een bepaalde manier presenteren en in de nieuwe opzet
is daar geen ruimte voor", zegt een Infiniti-woordvoerder.

Ook Honda, die op de Autorai graag inzet op merkprofilering ziet zich
gedwongen terug te trekken. "Het is voor ons alles of niets", laat
het bedrijf weten.

Het gaat Honda niet alleen om de aanwezigheid, maar ook om het umfelt en de
atmosfeer, het zogeheten 'wow!'-effect van de bezoeker wanneer deze een
glimmende Honda-stand betreedt. Honda verwacht geen toegevoegde waarde met
de nieuwe opzet.

Geen cargirls
Het is zelfs de vraag of de welbekende 'cargirls', de fraaie autodames die
naast de auto's met hun eigen onderdelen pronken, weggesaneerd zullen worden
door de automerken. Of de dames vervangen worden door kartonnen exemplaren
is onbekend. Voor de zekerheid richt Autorai een stand in met foto's van
internationale 'cargirls'.

Het leeuwendeel van de exposanten kiest voor de goedkopere benadering. Dit
nieuwe beursconcept is bijvoorbeeld voor BMW reden om weer in te stappen.
Uitstappers zijn onder meer Subaru, Nissan, Honda, Fiat en Renault.

Ondanks een groter aanbod automodellen en een in oppervlakte gemeten grotere
opzet verwacht Autorai minder bezoekers dan de vorige keer. In 2007 bleef de
meter steken op 400 duizend bezoekers.

Dat was al 15 procent minder dan in 2005 en 100.000 minder dan verwacht. Dit
jaar gaat de beursorganisator uit van eenzelfde bezoekersaantal als vorig
jaar.

Crisis biedt uitkomst
Hoe dan ook, wat betreft timing is 2009 een goed jaar voor de
autoliefhebber. De aanhoudende crisis in de autosector biedt de consument
namelijk volop onderhandelingsmogelijkheden. En met een recordaantal
modellen op Autorai 2009 is dat een kans die niet onbenut mag blijven.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl